Syventävä käytännön harjoittelu

Yleistä

Tältä sivustolta löydät tietoa hammaslääkärin koulutukseen liittyvästä syventävästä käytännön harjoittelusta ja vapaista/vapautuvista harjoittelupaikoista terveyskeskuksissa. Sivuston tarkoituksena on palvella opiskelijoita (työnhakijoina), terveyskeskuksia (työnantajina), ohjaustehtävissä työskenteleviä tai niistä kiinnostuneita terveyskeskushammaslääkäreitä sekä kokonaisuutena yliopistoja, joiden aloitteesta Suomen Hammaslääkäriliitto ryhtyi ylläpitämään sivustoa.

Harjoittelupaikkojen välityspalvelun perustana on lista sopimuksen tehneistä terveyskeskuksista. Sopimusterveyskeskukset saavat käyttäjätunnuksen, jonka avulla terveyskeskus voi viestittää "liikennevalon" värillä onko heillä paikkoja vapaana tai pian vapautumassa (vihreä valo) vai ovatko paikat jo täytetty (punainen valo). Lisäksi terveyskeskus voi halutessaan kertoa tarkemmin harjoittelupaikoista ja itsestään.

Syventävä käytännön harjoittelu pähkinänkuoressa

Hammaslääketieteen lisensiaatin (HLL) tutkinto muuttui 1.8.2011 siten, että lisensiaattitutkinnon jälkeen suoritettava yhdeksän kuukauden mittainen käytännön palvelu poistui ja se korvataan tutkintoon sisältyvällä syventävällä käytännön harjoittelulla. Samalla tutkinnon suorittamisaikaa pidennettiin viidestä vuodesta viiteen ja puoleen vuoteen. Tutkinnon pidennyksellä haluttiin turvata hammaslääkärin koulutuksessa tarvittava riittävä harjoittelu.

Uusi tutkinto koskee automaattisesti opintonsa syksyllä 2011 ja tämän jälkeen aloittaneita hammaslääketieteen opiskelijoita. Aikaisemmin opintonsa aloittaneet voivat kuitenkin 1.8.2013 alkaen halutessaan siirtyä suorittamaan uutta tutkintoa, jos he eivät vielä ko. ajankohtaan mennessä ole aloittaneet tutkintoon sisältyvää hoitoharjoittelua.

Jotta terveyskeskus voisi ottaa harjoittelijan palvelukseensa, tulee terveyskeskuksen tehdä yhteistyösopimus Helsingin, Itä-Suomen, Oulun tai Turun yliopiston kanssa. Sopimus ei kuitenkaan velvoita terveyskeskusta jatkuvasti ottamaan harjoittelijoita. Yhden yliopiston kanssa tehdyn sopimuksen perusteella myös muiden yliopistojen opiskelijat voivat tulla harjoitteluun sopimuksen tehneeseen terveyskeskukseen eli riittää, että terveyskeskus tekee sopimuksen yhden yliopiston kanssa.

Ensimmäiset syventävää käytännön harjoittelua suorittavat opiskelijat aloittivat terveyskeskuksissa kesällä 2014. Täydellä kapasiteetilla syventävä käytännön harjoittelu alkoi kuitenkin vasta vuonna 2016 kun vuonna 2011 opintonsa aloittaneet ovat opiskelleet viisi vuotta.

Sivuston oikeasta reunasta löydät syventävän käytännön harjoittelun periaatteet tarkemmin sekä opintokirjat ja niihin liittyvät osaamistavoitteet ja arviointimatriisin. Opintokirjan opiskelija saa yliopistostaan mukaansa lähtiessään harjoitteluun.